Persian  |  Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences
 
Username
Password
Register
I forgot my password

Journals Office: 2nd floor, School of Medicine Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Golestan BLV, Ahvaz - IRAN
Postal Code: 6135715794
Phone: +98-61-33738283
Fax: +98-61-33362537

Home :: Back

Advance Article Search New

summer 2017
Article Farsi Title: تأثیر بکارگیری مدل همکارآموزش بالینی بر یادگیری شناختی و مهارت های بالینی دانشجویان پرستاری

فایل این مقاله:  Article(PDF) 173 Kb 

از صفحه: 159 تا صفحه: 165      
تعداد مشاهده: 308

Farsi Abstract
این مطالعه نیمه تجربی یک سوکور با هدف تاثیر بکارگیری مدل همکارآموزش بالینی بر یادگیری شناختی و مهارت-های بالینی دانشجویان پرستاری در دانشکده پرستاری آبادان در سال 1392 انجام شد. جامعه آماری کلیه ی دانشجویان پرستاری ترم 8 به تعداد 31 نفر بودند که به صورت تخصیص تصادفی به دو گروه مداخله15 نفر و کنترل16 نفر تقسیم شدند. گروه کنترل به روش متداول توسط مربی دانشکده و گروه مداخله با روش همکارآموزش بالینی تحت نظر پرستار بالینی آموزش دیدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه ی حیطه یادگیری شناختی بود که در اولین و آخرین روزکارآموزی توسط دانشجویان و چک لیست یادگیری مهارت های بالینی که در آخرین روزکارآموزی توسط مربیان تکمیل گردید. روایی به روش محتوایی با استفاده از نظر 7 نفر از مربیان هیات علمی و دو نفر از پرستاران بخش تالاسمی تعیین شد. پایایی پرسشنامه با روش test-retest و چک لیست با روشinter-reter به مقدار 98 درصد برآورد گردید. یافته ها نشان داد که میانگین نمرات قبل و بعد از آموزش بالینی در حیطه یادگیری شناختی در هر دو گروه با استفاده از آزمون آماری تی تست زوجی معنادار نبود (05/0<p). میانگین مهارت بالینی در گروه مداخله 88/2±23/16 در مقایسه با گروه کنترل89/2±66/13 به طور معناداری افزایش نشان داد(p<0/001). بکارگیری روش همکار بالینی در آموزش دانشجویان پرستاری می تواند منجر به ارتقاء سطح یادگیری شناختی و توسعه مهارت های بالینی شود، لذا استفاده از مدل همکار آموزش بالینی توصیه می شود.


Article Farsi Keywords:
مدل همکارآموزش بالینی، آموزش بالینی، آموزش پرستاری، یادگیری، مهارت های بالینی.


نویسندگان این مقاله
لیلا فخارزادهArticle Presentation
سیده جمیله حسینیFirst Authorjamileh_hoseini@yahoo.com
ندا اکبری نساجیOther Author
صبریه خزنیOther Author
محمد حسین حقیقی زادهOther Author

منابع
1-Ahmadi, F 1379,How the clinical practice and quality of care services and nursing and midwifery Seminar.
     
2-Bahadoran, BC, Salamati, Gh 1380, Evaluation of nursing students meet expectations of clinical skills training of maternal and child health, Journal of Esfahan Nursing and Midwifery, Vol.16, Pp.60-82.
     
3-Corlett, J 2000, The Perceptions of nurse teacher’s student nurses and preceptors of the theory-practice gap in nurse education,Nurse Educ Today,Vol. 20, No.6, Pp 499-505.
     
4-Emerson,RJ 2006,Nursing education in the clinical sitting,MosbyEleviser.
     
5-Elcigil, A,Yildrim Sari, H 2007, Determining problems experienced by student in their work with clinical educators in turkey, Nurse Education today, Vol.27,No.5,Pp.84-91.
     
6-Ghiasvandian,S 2004, Study the effect of the CTA model on the quality of training courses of the nursing students in the hospitals of Tehran university of Medical Science, Teb&Tazkieh,Vol.52,Pp.10-17.
     
7-Hickey,G 1996, The Challenge of change in nurse education: traditionally trained nurses’ perceptions of project, Nurse Educ Today,Vol.16, No.6, Pp.296-389.
     
8-Mohammad Pour, Y, Khalil Zadeh, H, Habibzadeh, H, at al 1389, The effect of clinical education associate on nursing students' learning outcomes. Nursing and Midwifery,Vol.8, No.4, Pp.229-238.
     
9-Schofer,K, Collins, F 1996, A Nurse Service nursing education collaboration, Nursing Management, Vol.27, No.3, Pp. 59-61.
     
10-Ryan, KD 2004, Preceptor recruitment and retention, The Canadian nurse,Vol.100, No.6, Pp.18-22.
     
11-Salehi, Sh, Abedi, H 1380, Comparison between theoretical learning and clinical nursing services and the factors influencing the attitudes of students teachers and nurses, Iranian Journal of Medical Education,Vol.1, No.3,Pp.15 -43.
     
12-Mccready, T 2007, Portfolhes and the assessment of competence in nursin. Int J Nurse stud,Vol.44, No.1,Pp. 51-143.
     
13-Bourgeois, S, Drayton, N 2011,An innovative model of supportive clinical teaching and learning for undergraduate nursing students, Nurse Education in Practice,Vol.11, No. 2, Pp. 114-118.
     
14-Richardson,V, Fentiman, B, Nash, R, et al 2000:The Clinical Education Unit An enhanced Learning context for undergraduate nursing Students, Society of Australia.
     
15-Rahnavard, Z, Ahmadnejad, S, Mehran, Learning outcomes of clinical education of nursing students' clinical impact Associate model. Journal of Nursing and Midwifery Hyat,Vol.15, No.1, Pp. 61-70.
     
16-Lotfi, M, Zamanzadeh, V, Sheikhalipur, Z 1391,Effect of peer clinical teaching method on the education of operating room students, Nursing Education,No.1,Pp.77-83.
     
17-Parchebafieh, S, Lakdizeji, S, Ghiasvandian, Sh 1388,The Effect of Employing clinical EducationAssociate Model on clinical Learning of Nursing students, Education of Medical Sciences, Vol.9,No.3,Pp. 201-207.
     




کلیه حقوق این سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز می باشد. استفاده از مطالب این سایت با ذکر نام سایت مجاز می باشد   -   Copyright © 2012
Powered By www.itpco.net
تولید کننده سیستم های تخصصی مدیریت نشریات و همایش ها و مورد تائید وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و