Persian  |  Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences
 
Username
Password
Register
I forgot my password

Journals Office: 2nd floor, School of Medicine Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Golestan BLV, Ahvaz - IRAN
Postal Code: 6135715794
Phone: +98-61-33738283
Fax: +98-61-33362537

Home :: Back

Advance Article Search New

Spering 2017
Article Farsi Title: عوامل مؤثر بر موفقیت تحصیلی دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی کاشان

فایل این مقاله:  Article(PDF) 711 Kb 

از صفحه: 10 تا صفحه: 19      
تعداد مشاهده: 25

Farsi Abstract
موفقیت تحصیلی دانشجویان، یکی از مهمترین اهداف و نیز از نگرانی های مسؤولان آموزشی دانشگاه ها، دانشجویان و خانواده های آنهاست و تحت تأثیر عوامل متعددی قرار دارد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی موفقیت تحصیلی دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی کاشان و عوامل مؤثر بر آن، در سال 1394 بود. این مطالعه ی توصیفی- مقطعی، بر روی 244 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی پرستاری و مامایی که به شیوه ی تصادفی طبقه ای از بین 300 دانشجو انتخاب شدند، انجام شد. حجم نمونه پس از یک مطالعه ی پایلوت محاسبه شد. جهت سنجش موفقیت تحصیلی دانشجویان از پرسشنامه ی 50 گویه ای ویژه ی سنجش موفقیت تحصیلی دانشجویان (ASICS) استفاده شد. پس از ترجمه ی پرسشنامه، روایی محتوایی آن توسط 8 نفر از اعضای هیأت علمی تأیید شد و CVI کل ابزار 83/0 و همچنین، CVR گویه ها در محدوده 80/0 تا 1 و نیز ضریب پایایی کل آن به روش آلفای کرونباخ، معادل82/0 محاسبه شد. تحلیل یافته¬ها با استفاده از روش¬های آمار توصیفی، استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، من ویتنی و کروسکال والیس) و آزمون کولموگراف-اسمیرنوف به منظور بررسی نرمالیتی داد¬ها انجام شد. بین میانگین نمرات موفقیت تحصیلی دانشجویان مامایی با بومی بودن (006/0 p=) و وضعیت مسکن (047/0p=) رابطه¬ی مثبت معناداری مشاهده شد. ضریب همبستگی اسپیرمن نیز ارتباط معناداری را بین میانگین نمرات موفقیت تحصیلی با معدل ترم و معدل کل دانشجویان دو رشته نشان داد. نتیجه این که در مطالعه¬ی حاضر، میانگین نمرات موفقیت تحصیلی دانشجویان بومی رشته¬ی مامایی و نیز دانشجویان خوابگاهی، بهتر از گروه های دیگر بود. با توجه به نقش بومی بودن در موفقیت دانشجویان، پیشنهاد می شود به پذیرش بومی دانشجویان بیشتر توجه شود. همچنین پیشنهاد می شود که مطالعات مشابهی با حجم نمونه ی بیشتر و به صورت چند مرکزی انجام شود.


Article Farsi Keywords:
موفقیت تحصیلی، دانشجویان، پرستاری، مامایی.


نویسندگان این مقاله
زهرا قدیرزادهFirst AuthorNazaninZahra74ghgmail.com
محسن ادیب حاج باقریCorresponding Authoradib1344@yahoo.com

منابع
1-Alikhani, Sh, MarkaziMoghaddam, N, ZandBegleh, M, et al, 2006, Evaluation of influencing factors of educational decline of nursing students of Army University of Medical Science between 2001 and 2004, Annals of Military and Health Sciences Research, Vol.4, No.14, Pp.819-824.
     
2-Dastranj, M, Boloki, S, Moazzen, M 2013, Factors affecting academic failure PNUBstkin 2010, Journal of Social Sciences, Vol.7, No.20, Pp.241-258.
     
3-Ebrahimi, N, Sabaghian, Z, Abolghasemi, M 2011, Investigating Relationship of Hope and Academic Success of College Students, Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education, Vol.17, No.2, Pp.1-16.
     
4-Edraki, M, Rambod, M, Abdoli, R 2011, The Relationship between Nursing Students’ educational Satisfaction and their academic success, Iranian Journal of Medical Education, Vol.11, No.1, Pp.32-39.
     
5-Festa-Dreher, D, The Academic Success Inventory For College Students: An Item Response Theory Analysis, A Dissertation for fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy, Department of Educational Psychology and Learning Systems, The Florida State University, 2012. Available from http://diginole.lib.fsu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=6437&context=etd.
     
6-Ghaderi, M, Nasiri, M, AeineHeidari, A, et al 2013, Relationship between Emotional Intelligence and Academic Achievement of Students in Jiroft Universities in 2013, MSc Student of Nursing, Nursing and Midwifery School, Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran, Vol.5, No.2, Pp.138-147.
     
7-Ghamari, F, Mohammadbeigi, A, Mohammadsalehi, N 2010, The Association between Mental Health and Demographic Factors with Educational Success in the Students of Arak Universities, J Baboluniv Med Sci, Vol.12, No.1, Pp.118-124.
     
8-Ghavam, M, Poor Malek, F, Imani, V 2005, Effects of dentistry students' employment on their academic success (2003-2004), Islamic Dental Association of Iran, Vol.17, No.1, Pp.104-112.
     
9-Ghorbani, A, Noroozi, K, JahaniHashemi, H, et al 2013, Correlation between type of personality and academic achievement of nursing students in university of medical sciences Qazvin, Iranian Journal of Nursing Research, Vol.8, No.28, Pp.68-75.
     
10-Haerizadeh, A, Asgharpour, A, Noghani, M, et al 2009, Investigating the Impact of Student-Faculty Member Interactions on Students’ Educational Achievement, Journal of Social Sciences Faculty of Literature and Humanities University of Mashhad, Vol.6, No.1, Pp.28-49.
     
11-Kiamarsi, A, Momeni, S 2013, A survey of the relationship between social capital and happiness and academic achievement in female students, Journal of School Psychology, Vol.2, No.1, Pp.119-130.
     
12-Moniri, R, Ghalebtarash, H, Mussavi, GA 2006, The Reasons of Educational Failure among Paramedical Students in Kashan University of Medical Sciences, Iranian Journal of Medical Education, Vol.6, No.1, Pp.135-139.
     
13-Nazari, R, Sharifnia, SH 2010, Investigating the Causes of Nursing Student drop out, J Babol Univ Med Sci, Vol.12, No.1, Pp.90-94.
     
14-Najimi, A, Meftagh, D, Sharifirad, GH 2012, The Factors Affecting Educational Failure, from the Perspective of the Students of Isfahan University of Medical Sciences, Iran, Journal of Health System Research, Vol.7, No.6, Pp.790-797.
     
15-Prevatt, F, Li, H, Welles, T, et al 2011,The Academic Success Inventory for College Students: Scale Development and Practical Implications for Use with Students, Journal of College Admission pp.26-31.
     
16-Available from: http:// files. eric. ed. gov/fulltext/EJ926821.pdf
     
17-Raeisoon, MR, Mohammadi, Y, Abdorazaghnejad, M, et al 2014, An investigation of the relationship between self-concept, self-esteem, and academic achievement of students in the nursing midwifery faculty in Qaen during 2012-13 academic year, Modern Care, Scientific Quarterly of Birjand Nursing and Midwifery Faculty, Vol.11, No.3, Pp.236-242.
     
18-Rafati, F, Sharif, F, Ahmadi, J, et al 2003, The impact of students mental healthontheir academic achievement, J Shaheed Sadoughi Univ Med Sci, Vol.11, No.3, Pp.80-86.
     
19-Rastegar Khaled, A 2010, The Effect of gender Differences on the Academic Achievement Motivation, Strategic Studies Women, Vol.13, No.50, Pp.81-124.
     
20-Raofi, MB, Sedaghat, K, Hanaii, J, et al 2007, Individual and Family factors affecting academic failure of students in Tabriz University of Medical Sciences in the academic year 2005, Med J Tabriz Univ Med Sci, Vol.29, No.2, Pp.113-115.
     
21-Rezanejad, MT, Rezanejad, T, Nourian, KH, et al 2013, A study of the Relationship between Emotional Intelligence, Academic Achievement and Depression among Students of Yasuj University of Medical Sciences, 2012, Armaghane-danesh, Yasuj University of Medical Sciences Journal (YUMSJ), Vol.19, No.2, Pp.188-194.
     
22-Roudbari, M, AslMarz, B 2011, The Academic progress of Students in Zahedan University of Medical Sciences and its Associated Factors, Strides In Development Of Medical Education, Vol.7, No.2, Pp.147-152.
     
23-Roudbari, M, Ahmadi, A, EbadiFard Azad, F 2011, Factors affecting academic achievement Tehran University of Medical Sciences in the academic year 2010, Medicine and Cultivation, Vol.19, No.13, Pp.37-47.
     
24-SadeghiMovahed, F, Molavi, P, Samadzadeh, M, et al 2013, The Study of Individual and Environmental Factors Affecting Achievement of Ardabil Medical Students, Journal of Health and Care, Vol.15, No.3, Pp.38-47.
     
25-Sadeghi, H, Abedini, Z, Norouzi, M 2013, Assessment of Relationship between Mental Health and Educational Success in the Students of Qom University of Medical Sciences, Qom Univ Med Sci J, Vol.7, No.2, Pp.17-22.
     
26-SharifiArdani, A, Hayati, D, Rouhi, A 2013, An Investigation of the difficulty' Meditational Role in Emotional regulation to Predict Academic Achievement through Sexual Differences among MA Students at Shiraz University, Educational Development of Jundishapur, Vol.4, Pp.33-44.
     
27-Tamannaifar, MR, Niazi, H, Amini, M 2007, Comparative study of factors affecting the students’ academic failure or achievement, Bimonthly Journal of Danesh va Raftar, Vol.14, No.24, Pp.39-52.
     
28-Tamannaifar, MR, Gandomi, Z 2011, Correlation between achievement motivation and academic achievement in university students, Bimonthly Educ Strateg Med Sci, Vol.4, No.1, Pp.15-19.
     
29-Salmalian, Z, KazemnezhadLeili, E, 2014, Correlation between self-concept and academic achievement of students, Holist Nurs Midwifery, Vol.24, No.1, Pp.40-47.
     




کلیه حقوق این سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز می باشد. استفاده از مطالب این سایت با ذکر نام سایت مجاز می باشد   -   Copyright © 2012
Powered By www.itpco.net
تولید کننده سیستم های تخصصی مدیریت نشریات و همایش ها و مورد تائید وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و