Persian  |  Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences
 
Username
Password
Register
I forgot my password

Journals Office: 2nd floor, School of Medicine Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Golestan BLV, Ahvaz - IRAN
Postal Code: 6135715794
Phone: +98-61-33738283
Fax: +98-61-33362537

Home :: Back

Advance Article Search New

summer 2017
Article Farsi Title: بررسی نگرش اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی قم در مورد طرح درس بر اساس مدل تضمین آموزش

فایل این مقاله:  Article(PDF) 179 Kb 

از صفحه: 143 تا صفحه: 149      
تعداد مشاهده: 423

Farsi Abstract
نحوه تدریس مدرس و تهیه طرح درس در کیفیت آموزش دارای اهمیت است و از آنجایی که ایجاد انگیزه در اساتید برای تدوین طرح درس می تواند در ارتقای سطح کیفی آموزش پزشکی موثر باشد، پژوهش حاضر با هدف تعیین نگرش اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی قم در مورد طرح درس بر اساس مدل تضمین آموزش انجام شد. این پژوهش یک مطالعه توصیفی- تحلیلی مقطعی است که در سال 1394 انجام گرفت. جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی قم بودند که به صورت سرشماری وارد مطالعه شدند. در این مطالعه از پرسشنامه محقق ساخته در دو بخش شامل مشخصات دموگرافیک و سؤالات نگرشی مشتمل بر 14 سؤال استفاده شد. در نهایت داده ها توسط نرم افزار SPSS نسخه 16 توسط آزمون های T مستقل و ANOVA، در سطح معناداری کمتر از 05/0 تجزیه و تحلیل شد. میانگین نمره کل نگرش اعضای هیأت علمی شرکت کننده در مطالعه 59/7±9/33به دست آمد. یافته ها نشان داد که میانگین نمره نمره نگرش نسبت به طرح درس در میان دو گروه آموزشی بالینی و علوم پایه اختلاف معناداری داشت (01/0P=). همچنین میانگین نمره نگرش در میان افرادی که سابقه شرکت در کارگاه های طرح درس داشتند به طور معناداری بیشتر از افرادی بود که سابقه گذراندن کارگاه طرح درس نداشتند (04/0P=). نتایج حاکی از آن بود که اساتید دانشگاه از نظر نگرش نسبت به طرح درس در قالب اجزای مدل تضمین آموزش در وضعیت مناسبی قرار نداشتند. بنابراین لزوم برنامه ریزی¬های دقیق و مستمر برای بهبود این مسأله حائز اهمیت می باشد.


Article Farsi Keywords:
طرح درس، هیأت علمی، نگرش، مدل تضمین آموزش


نویسندگان این مقاله
طاهره رمضانیFirst Author
زهرا دشتیArticle Presentation
سیامک محبیOther Author
غلامرضا شریفی رادCorresponding Authordr.sharifirad@gmail.com

منابع
1-Brawn, J 1998, Microteaching: a program of teaching. Tehran: School public.Pp.97.
     
2-Sharifi M, Jourabchi Z, Alipour HM 2002, Teachers effectiveness on student assessment of teachers and the course. Journal of Qazvin Uni Med Sci,Vol.22, Pp.81-87.
     
3-Damari, B 2001, [Survey factors affecting in participating and non-participating students in basic sciences classes Tehran University Medical Sciences]. TebTazkie,Vol.41,Pp.36-40.
     
4-Hover, KH 1992, The professional teachers hand book. 3rd ed. USA: Allyn and Bacon Inc,Pp.208-301.
     
5-Nikbakhsh, N, Amri, P, Mohammadi,KH, et al 2011, [Evaluation of lesson plans of faculty members of medical and dental schools of Babol University of Medical Sciences]. Journal of Babol University Medicaln Science, Vol.12, No.1, Pp.14-18.
     
6-Saberian, M, Haji Aghajani, S, Ghorbani, R, et al 2003, [Instructors point of view about lesson planning]. Journal of Babol University Medical Science, Vol.5,No.2, Pp.33-36.
     
7-Hatami, G 2009, [Pishrafte herfeae va naghshhaye 12 ganeye moalem: didgah va amalkarde azaye heat elmye daneshgahe oloom pezeshkye Bushehr-1387]. Sabz Journal: Abstract of 10th National Congress of Medical Education. Shiraz: Shiraz University of Medical Science.
     
8-Jalilian, N 2009, [Ahamyate tadvine tarhe dars az didgahe azaye heat elmye daneshgahe oloom pezeshkye Kermanshah dar sale 1387]. Sabz Journal: Abstract of 10th National Congress of Medical Education. Shiraz: Shiraz University of Medical Science.
     
9-Jafari, N 2009, [Eshtebahate shayea dartadvine tarhe dars]. Sabz Journal: Abstract of 10th National Congress of Medical Education. Shiraz: Shiraz University of Medical Science.
     
10-Mansourian, M, Behnam pour, N, Padash, L, et al 2008, Attitudes of Faculty members of University of Medical Sciences in lesson plan. Journal of Gorgan Bouyeh Nursing & Midwifery Faculty. spring and summer,Vol.5, No.1, Pp.13-18.
     
11-Baran, B 2010, Experiences from the Process of Designing Lessons with Interactive Whiteboard: ASSURE as a Road Map. Contemporary Educational Technology, Vol.1, No.4, Pp.367-380.
     
12-Smaldino, SE, Lowther, DL, Russell, JD 2012, Instructional technology and media for learning. 10th Ed. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
     
13-Sharifirad, Gh, Kamran, A, Azizi, N, et al 2013, Using ASSURE Model on studying the knowledge and attitudes of Isfahan Medical University Faculty Members about Lesson Plan. Journal of Health System Research, Vol.9, No.10, Pp.1082-1093.
     
14-Sharifian, F, Nasr, B 2006, Developing Effective Teaching Indicators in Universities and Higher Education Institutionsand its Accomplishment in Isfahan University. Quarterly journal of Research and Planning in highereducation,Vol.11,No.3, Pp.25-52.
     
15-Emdadi, Sh, Amiri, S 2004, Knowledge and attitudes about programming and faculty development in medical sciences' lessons. Proceeding of the National Conference on Medical Education. Iranian Journal of Medical Education.Vol.2, No.14
     
16-Kamran, A, Sharghi, A 2011, Knowledge and Attitude of Academic Staffs of Ardabil University of MedicalSciences on Lesson Planning. Journal of Health and Hygiene, Vol.2, No.1, Pp.30-39.
     
17-Bazrafkan, L, Nik seresht, A 2002, Faculty members view about designing lesson plans on attending existence condition.Iranian Journal of Medical Education,Vol.7,Pp.24-28.
     
18-Salehi, Sh 2004, Changes in the curriculum of nursing and midwifery. Iranian Journal of Nursing and Midwifery Research,Vol.23, No.3, Pp.3.
     




کلیه حقوق این سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز می باشد. استفاده از مطالب این سایت با ذکر نام سایت مجاز می باشد   -   Copyright © 2012
Powered By www.itpco.net
تولید کننده سیستم های تخصصی مدیریت نشریات و همایش ها و مورد تائید وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و