بررسی مقایسه‌ای نمرة ارزشیابی اساتید موافق و مخالف با اهمیت و کاربرد ارزشیابی های دانشجویی

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی، گروه ایمنی شناسی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران

2 عضو هیئت علمی دانشکدة پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، اهواز، ایران

3 کارشناس ارزشیابی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، اهواز، ایران

چکیده

بررسی علل و عوامل بی توجهی اساتید نسبت به نتایج ارزشیابی‌های دانشجویی می‌تواند به رفع کاستی‌های موجود کمک نماید. هدف این مطالعه مقایسة نمرات ارزشیابی اساتید با نگرش مثبت و منفی نسبت به ارزشیابی‌های دانشجویی می‌باشد. در این مطالعة توصیفی نظرات 184 عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز مورد بررسی قرار گرفت. برای گردآوری اطلاعات از دو پرسشنامه نظر سنجی اساتید نسبت به ارزشیابی‌های دانشجویی (به منظور تعیین نظرات اساتید نسبت به ارزشیابی‌های دانشجویی)، و ارزشیابی استاد توسط دانشجویان (به منظور تعیین نظرات دانشجویان نسبت به تدریس و آموزش اساتید) استفاده شد. داده‌ها با در قالب آزمون t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که میانگین نمرات ارزشیابی اساتید موافق نسبت به اهمیت و کاربرد نتایج ارزشیابی‌های دانشجویی به طور معناداری از میانگین نمرات ارزشیابی اساتید مخالف بالاتر است (19/4 در مقابل 87/3، 001/0=P ). بین میانگین نمرات ارزشیابی اساتید و نگرش آنان نسبت به اهمیت و کاربرد نتایج ارزشیابی های دانشجویی، همبستگی معنا داری مشاهده شد (39/0=R). اساتیدی که نتایج ارزشیابی‌های دانشجویی را قبول دارند و از نقطه نظرات دانشجویان در اصلاح شیوة تدریس و نحوة آموزش خود استفاده می‌کنند، طبعاً رضایت دانشجویان را جلب و نمرات بالاتری دریافت می‌دارند. 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A comparative study of teacher evaluation scores agree and disagree with the importance and use of evaluation by students

نویسندگان [English]

  • Abdolhussein Shakurnia 1
  • Mohammad Fakor 2
  • Maryam Taherzade 3
  • Mehri Ghaforian Brojerdnia 2
1 Faculty Member, Department of Immunology, School of medicine, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran
2 Ahvaz
3 Ahvaz
چکیده [English]

ئئئئئSurveys on faculty Causes of neglect toward student ratings can help solve the existing shortcomings. The purpose of this study was to compare the student ratings of faculty with positive attitude and negative attitude towards student ratings in the instructive study 184 faculty members at Ahwaz Jundishapur University of Medical Sciences (AJUMS) was evaluated. Two instruments, the Attitude towards Student Ratings of Instruction Questionnaire and the Student Ratings of Instruction form, were administered. The ASRI was used to measure faculty attitude towards student ratings, The SRI was used measure students’ perceptions of these teachers’ appeal and their teaching effectiveness. Dates were analyzed by SPSS-15. Results indicate that the overall-agreement group was rated statistically higher than was the overall disagreement group on concern and application of student ratings (4.19 vs. 3.87, P=0.001). The correlation between faculty attitude towards overall agreement on student ratings and their ratings scores was statistically significant. The faculties that agree with student ratings and use opinions of students to reform their teaching methods and education naturally attract student satisfaction and higher scores they receive.

کلیدواژه‌ها [English]

  • ئئئئئئProfessor evaluation
  • Professor reviews
  • Ahwaz University of medical sciences

Avi-Itzahak,T. Kremer,L. An investigation into the relationshiP between university faculty attitudes toward student rating and organizational and background factors. Educational Research Quarterly, 1986; 10, 31-38.
Beran Tanya,N. Instructors' PersPectives on the utility of student ratings of instruction. Instructional Science : An International Journal, 2009; 37 (2): 171-184
Birnbaum,M.H. A survey of faculty opinions concerning student evaluations of teaching. The Senate Forum: A Publication of the Academic Senate of California State University, Fullerton, 14, 1999; 16(1) : 19-22
Centra,J.A. Gaubatz,N.B. Is there gender bias in student evaluations of teaching Journal of Higher Education, 2000; 70(1), 17-33
Cohen,P.A. Effectiveness of student-rating feedback for im proving college instruction: A meta-analysis of findings. Research in Higher Education, 1980; 13(4), 321-341.
Idaka,I. Joshua,MT. Kritsonis, WA. Attitude of academic staff in Nigerian tertiary educational institutions to student evaluation of instruction (SEI). National Forum of Educational Administration and SuPervision Journal 2006, 23(4):1-9
Jacobs,L.C. University faculty and students’ opinions of student ratings. Bloomington, IN: Bureau of Evaluative Studies and Testing. (ERIC Document ReProduction Service. 1987; No. ED 291 291).
Karamdoust,N. Evaluation of relationshiP between students of psychology and educational sciences faculty teaching professor with the scores of their masters course in academic year 77-78&79-80.Journal of Psychology & Education 2004, 34(1):57-76.
Keykhaei,A. Navidian,A. Tabasi,MA. Sargazi,GH. Study of zums faculty members’ views on" faculty members’ assessment. Tabib-e-Shargh; 1381 4(3): 135-40
Marofi,Y.kiamanesh,A. Mehrmohammadi,M. Aliasgari,M. Teaching assessment in high education an investigation of current approaches. Journal of curriculum studies(J.C.S.) 2007; 2(5): 81-112
Nasser,F. Fresko,B. Faculty views of student evaluation of college teaching. Assessment & Evaluation in High Education, 2002;27(2):187-198
Rich,H.E. Attitudes of college and university faculty toward the use of student evaluations. Educational Research Quarterly, 1976; 1, 17-27.
Ryan,J. Anderson,J. Birchler,A.B. Student Evaluation:The faculty responds research in higher education, 1980; 12, 317-333
Shabani Varaki,B. Hosseingholizadeh,R. Evaluation of college teaching qualities. Research and Planing in Higher Education, 2006;39:2-21
Sharifi,M. Jourabchi,Z. AliPour Haydari,M. Teachers effectiveness on student assessment of teachers and the course.The Journal of Qazvin university of medical sciences & Health Services 2002;22: 87-81
Te-Sheng,Chang. Results of student ratings: Does faculty attitude matter Bulletin of educational psychology, 2003, 35(2), 183-200
Wachtel,H.K. Student evaluation of college effectiveness: a brief review. Assessment and evaluation in higher hducation, 1998; 23(2), 191-211.
Yao,Y. Grady,ML. How do faculty make formative use of student evaluation feedback A multiPle case study. J Pers eval educ 2005, 18:107-126