تاثیر امتحانات منظم کلاسی بر میانگین نمره ی پایانی درس فیزیولوژی کلیه و مایعات

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیأت علمی، مرکز تحقیقات فیزیولوژی و مرکز تحقیقات عفونی گوارش، گروه فیزیولوژی،دانشکده ی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران

2 دانشجوی پزشکی، دانشکده ی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.

3 دانشجوی دکترای تخصصی ویروس شناسی پزشکی، دانشکده ی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران

چکیده


مطالعه ی مستمر در طول دوره می تواند نقش به سزایی در نیمه عمر اطلاعات درسی داشته باشد، این پژوهش با هدف بررسی اثر آزمون های منظم کلاسی در طول دوره بر نمره ی پایانی آزمون فیزیولوژی کلیه در دو گروه از دانشجویان (پزشکی و داروسازی) انجام شد. روش بررسی: این مطالعه در نیمسال اول سال تحصیلی 91-92 در درس فیزیولوژی کلیه انجام شد و نظر به این که مدرس مربوطه و محتوای درسی کاملاً یکسان بودند، جامعه ی آماری فوق انتخاب شدند. دانشجویان در ورود یا عدم ورود به مطالعه آزاد بودند و بر اساس نظرخواهی از آن ها، فقط دانشجویان داروسازی آمادگی خویش را جهت شرکت در آزمون های منظم کلاسی اعلام نمودند. بنابراین دانشجویان داروسازی علاوه بر آزمون پایانی در سه آزمون طول دوره نیز شرکت کردند. در حالی که دانشجویان پزشکی فقط در آزمون پایانی شرکت داشتند. نیمی از سوالات از نوع تشریحی با پاسخ های بلند و بقیه از نوع تشریحی با پاسخ کوتاه و تعداد سوالات در هر آزمون 8 عدد بود. سوالات آزمون پایانی هر دو گروه کاملاً مشابه بود. آنالیز نتایج نشان داد که هم نمره کل دانشجویان داروسازی و هم نمره پایانی آن ها نسبت به دانشجویان پزشکی بالاتر می باشد. علاوه بر این درصد قبولی در آزمون و درصد نمره با کیفیت بالاتر نیز در دانشجویان داروسازی نسبت به پزشکی افزایش قابل ملاحظه ای داشت. لذا درصورتی که آزمون های منظم درطول دوره برگزار گردد می تواند تاثیر قابل توجهی بر میانگین نمره پایانی، کیفیت نمرات و درصد قبولی درس فیزیولوژی کلیه داشته باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effect of Regular Class Exams on the Final Scores of Body Fluids and Renal Physiology Course

نویسندگان [English]

  • Seyyed Ali Mard 1
  • Mohammad Sadegh Larki 2
  • Niloofar Neisi 3
1 Faculty member of Physiology, Physiology Research Center (PRC), Research institute for infectious diseases of digestive system, School of Medicine, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran.
2 Medical Student, School of Medicine, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran.
3 Department of Virology, The school of medicine, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran.
چکیده [English]

The continuous study during course period could have a significant role in half-life Course Information. This study aimed to investigate the effect of regular class exams on the final scores obtained of body fluids and renal physiology course in two medical and pharmacy groups. The teacher and the curriculum were quite similar to the selected population. This study was performed in the first semester of the academic year in 2012-2013. According to the survey, only pharmacy students were willing to participate in regular class exams. In addition to the final test, pharmacy students also took part in three tests while medical students only participated in the final test. The number of long answer essay-questions and short answer essay-questions in each class exam were identical (4 in each). Final test questions were also quite similar in both studied groups. Furthermore, the results showed that the total score of pharmacy students and their final score were significantly higher in comparison to medical students. In addition, the percentage of both exam acceptance and higher quality score in pharmacy students were higher than medical students. Thus, regular exams being held during course period could have a significant impact on final scores, quality scores, and percentage of acceptance in kidney physiology test.

کلیدواژه‌ها [English]

  • regular class exams
  • final scores of body fluids and renal physiology course
  • Medical students
  • Pharmacy Students
Adhami A, Haghdoost AA, Khzayly P, 1391. Internal consistency reliability was determined by the achievement test scores of Pharmacy, Kerman University of Medical Sciences.Strides in Development of Medical Education; Vol.9, NO.1, Pp.58-64. Clump, MA, 2003. To attend or not to attend: Is that a good question? George Uhlig Publisher. Graham, R.B, 1999. Unannounced quizzes raise test scores selectively for mid-range students. Teaching for psychology; Vol.26, Pp.271-273. Ling, YU, Swanson, DB, Holtzman, K, et al, 2008. Retention of basic science information by senior medical students. Academic Medicine; Vol.83, NO.10, Pp.582-585. Mavis, BE, Cole, BL, Hoppe, RB, 2001. A survey of student assessment in US medical school: the balance of breadth versus fidelity. Teach Learn Med; Vol.13, NO.2, Pp.74-79. Porth, C.M, 1994. Path ophysiology: Concepts of Altered Health States, 4TH Ed. Lippincott company, New York. Shakurnia, A, Alijani, H, Najjar, S, et al, 2013. The Effect of Two Assessment Methods on Exam Preparation and Study Strategies: Multiple Choice and Essay Questions. Iranian Journal of Medical Education; Vol.13, NO.4, Pp. 318. Talebi, A, Nourbakhsh, N, Mottaghi, P, et al, 2011. New teaching/learning model for medical students, according to integration of usual educational methods in Isfahan University of medical science. Iranian Journal of Medical Education; Vol.10, NO.5, Pp. 1198-1208.
Twigg, C.A, 2003. Improving quality and reducing cost: designs for effective learning. The Magazine of Higher Learning; Vol.35, NO.4, Pp. 22-29. Wesley, G. Clark, D, Alice R, et al, 1992. Goth's Medical Pharmacology: Mosby. Weimer, M, 2003. Forces on learning. Heldref Publications. Wilder, D.A, 2001.The use of random extra credit quizzes to increase student attendance. Journal of Instructional Pshycology. ZareiA.B, 2010. Course performance:the effect of quiz frequency on course performance and its relationship with class attendance of Iranian university learners of English. Journal of Persian language and literature winter; Vol.23, NO.26, Pp.52-70.