آموزش الگوهای صحیح استناددهی در تولیدات علمی نویسندگان برتر دانشگاه های علوم پزشکی ایران در سال 2017

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

2 عضو هیأت علمی، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

چکیده

این پژوهش با هدف آموزش الگوهای صحیح استناددهی در تولیدات علمی نویسندگان برتر دانشگاه های علوم پزشکی ایران در سال2017 با توجه به ارتباط میان متغیرهای سطح رشد اخلاقی و خودکنترلی با الگوی"استناد به همکاران"در مقالات نویسندگان برتر دانشگاه های علوم پزشکی ایران در سال 2017 انجام شده است.پژوهش حاضر از نوع مطالعات کاربردی علم سنجی و همبستگی (ارایه مدل) است.جامعه مورد بررسی کلیه اعضای هیأت علمی دانشگاه های علوم پزشکی ایران با شاخص اچ 10وبالاتر بودند.حجم نمونه به روش نمونه گیری تصادفی نظام مند 130 نفر تعیین شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از نسخه 16 نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان می دهد که متغیر سطح رشد اخلاقی با الگوی استناد به همکاران دارای ارتباط معنادار است اما متغیر خودکنترلی با الگوی مورد نظر ارتباط معنادار ندارد.همچنین یافته ها بیانگر معنادار بودن مدل رگرسیون است. ضریب تعیین رابطه برابر 236/0 و نسبت F برابر 521/16 است که در سطح 001/0p < معنا‌دار است.از میان متغیرهای سطح رشد اخلاقی و خودکنترلی تنها عامل سطح رشد اخلاقی (001/.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Teaching correct scientific citation in the scientific productions to the top writers of the Iranian Medical Sciences Universities in 2017

نویسندگان [English]

  • SeyedAbedin HoseiniAhngari 1
  • Soraya Ziaei 2
  • Faramarz Soheili 2
  • Afshin Mousavi Chalak 2
1 Ph.D. Student, Department of Information Science and Knowledge Studies, School of Education and Phycology, Payame Noor University, Tehran, Iran
2 Assistant Professor, Department of Information Science and Knowledge Studies, School of Education and Psychology, Payame Noor University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The purpose of this study was teaching correct scientific citation in the scientific productions to the top writers of the Iranian Medical Sciences Universities in2017with regard to the relationship between moral growth and self-control variables with the "Citation to colleagues" model in the articles written by the top authors of Iranian medical universities in 2017. The current scientometrics and correlation study was conducted in the Iranian Medical Sciences Universities in 2017.The population under study in the first part of this research includes all the writers who had an H-index of 10 or more in the scientist database in 2017.The sample size at this stage was 130.The data collected were analyzed by SPSS 16.0. The results showed meaningful relationship between moral growth variable and "Citation to colleagues" model, but self-control variable and related model is not meaningful; moreover, the regression model is significant.The coefficient of determination is equal to 0.236 and F ratio is 16.152 that data showed is significant at P

کلیدواژه‌ها [English]

  • Moral Judgment
  • self
  • Control
  • Citation Behavior
Alvani, SM 2003, General Management, Tehran, Ney Press. [In Persian]

Beaver, DB 2004, Does collaborative research have greater epistemic authority? Scientometrics, Vol. 60, pp.399-408.

Bornman, L, Daniel, HD 2008, what do citation counts measure? A review of studies on citing behavior, Journal of Documentation, Vol.64, No.1, pp.45-80.

Boyack, KW, Klavans, R 2005, Predicting the importance of current papers, in Ingwersen, P. & Larsen, B. (Eds), Proceedings of the 10th International Conference of the International Society for Scientometrics and Informetrics, Karolinska University Press, Stockholm.

Case, DO, Miller, JB 2011, Do bibliometricians cite differently from other scholars?, Journal of the American Society for Information Science and Technology, Vol.62, No. 3,pp. 421-432.

Cronin, B 1984, The Citation Process: The role and significance of citations in scientific communication, Landon, Taylor Graham.

Garfild, E 1989, Citation &social behavior; Raymond G, McInnis and Dal Sims explore David Riesman The Lonely Crowd, The essays of an information scientist, Vol. 12,pp. 238-9.

Gilbert, GN 1977, Referencing as persuasion. Social Studies of Science, Vol. 7, pp. 113-122.

Haslam, N 2008, What makes an article influential? Predicting impact in social and personality psychology, Scientometrics, Vol.76, No.1,pp. 169-185.

Hooman, H, 2003, Analyses of multivariable data in behavior research, Tehran, Peyke Farhang. [in Persian]

Horri, A, Neshat, N, 2002, Investigated author’s citation behavior in Tehran university  journal of psychology and behavior science paper’s at 1999, Journal of psychology and behavior science, Vol,2.No.32. [in Persian] 

Jokar, A, Ebrahimi, S, 2005, The measure of nation’s prohibit in citation to Iranian scientific production, Library and information sciences, Vol.4, No.10,pp:213-36[in Persian].

Shadish, WR, Tolliver, D, Gray, M,  Sengupta, SK 1995, Author judgments about works they cite-three studies from psychology journals, Social Studies of Science, Vol. 25,pp. 477-498.

Kohlberg, L, Likona, T, ed, 1976, "Moral Stages and moralization: The cognitive-developmental approach", Moral Development and Behavior, Theory Research and Social Issues, pp. 43-44.