بررسی نحوه اجراء و تأثیر برگزاری دوره ضمن خدمت آموزش بزرگسالان بر عملکرد مدیران مدارس ابتدایی در ایران

نویسندگان

چکیده

اهداف عمده ی این پژوهش تعیین نحوه کیفیت اجراء و تأثیر برگزاری دوره ضمن خدمت آموزش بزرگسالان بر عملکرد مدیران مدارس در حوزه سوادآموزی در ایران بود. پژوهش حاضر از حیث هدف کاربردی، و از نظر گردآوری اطلاعات به روش توصیفی – پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش از چند زیر جامعه تشکیل می شود : مدرسان دوره آموزش بزرگسال در سطح کشور به تعداد 160 نفر که آموزش دوره مدیران مدارس را عهده دار بوده اند ، کلیه مدیران مدارس شرکت کننده در سطح کشور که در دوره سواد آموزی شرکت داشته اند و مدیران مدارس سطح کشور که در دوره سواد آموزی شرکت نداشته اند . حجم نمونه مدرسان 90نفر از استان‌ها و شهرستان‌های کشور بود . برای انتخاب مدرسان از شیوه ی نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شد و برای انتخاب مدیران شرکت کننده در دوره سوادآموزی از نمونه گیری مرحله ای استفاده گردید . همچنین مدیرانی که در دوره ها شرکت نداشته اند ؛ با توجه به اصل همگن بودن گروه گواه، در تحقیقات علی مقایسه ای و با عنایت به متغیر شهرستان و حجم نمونه ی منتخب مدیران شرکت کننده در دوره با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند .حجم نمونه مربوط به مدیران آموزش دیده و شرکت کننده در پژوهش حاضر 446 نفر شامل استانهای فارس (193نفر) چهارمحال بختیاری (42نفر ) لرستان( 84نفر ) همدان( 48نفر ) استان البرز (نفر 23 )و ایلام( 56 نفر ) بود . همچنین حجم مدیران آموزش ندیده در پژوهش حاضر 315 نفر بوده است . جهت آزمون سئوالات پژوهش از آزمون خی 2 ، تی تک نمونه ای ، آزمون تی مستقل و آزمون فریدمن استفاده شد . یافته های حاصل از این پژوهش با توجه به تحلیل های آماری نشان داد، کیفیت اجرای دوره‌ها برای مدرسان و مدیران از بعد کیفیت محتوا، مدرسان و مدیریت در سطح متوسط به بالا یا نسبتا مطلوب ارزیابی شد . همچنین از نظر مدرسان و مدیران مدارس دوره‌ی آموزش بزرگسالان تا حدود زیادی بر ارتقاء دانش، نگرش و مهارت آنان موثر بوده است . افزون بر این ، سطح دانش مدیران آموزش دیده از مدیران آموزش ندیده بیشتر بود .

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Evaluate the Implementation and Impact of Adult Education, in-Service Courses on Teachers and Integrated and Independent School Administrators Performance in Iran

نویسندگان [English]

  • Faranak Omidian
  • marziyeh dehghani
  • hoda Roumezi
چکیده [English]

The aim of present research was to identify the quality of implementation and the effect of in-service adult education on primary school managers in respect to literacy . The research method regarding to regarding to goal was applied and in respect to gathering data was descriptive – survey . The statistical population included teachers who participated in adult education in country and primary school managers taken part in adult education and those of didn’t participated . Sample Size of teachers was 90 from provinces in country . To select teachers and managers simple random sampling and multi stage sampling were used . The size of sample of managers in present study was 446 including fars province (193) charmahale bakhtiyary (42) lorestan (84) hamedan (48)alborz(23) , ilam (56) . sample size of managers who didn’t participated in adult education was 315 . Statistical analysis of the data were used by a single group t-test, chi-square , Friedman rank , independent t – test analysis . The results showed that the quality of implementation programs for both teachers and managers in terms of curriculum , teachers , management were estimated relatively desired . Teachers and managers believed the adult education affected positively on their knowledge , attitude and skill . in addition , the level of trained managers' knowledge were significantly more than non-trained managers .

کلیدواژه‌ها [English]

  • In
  • Service Education
  • Adult Education
  • School Managers
  • Knowledge
  • Attitude
  • skill
1-Ebrahimzade , E, mohammad davoody , A. H 2009 investigating original components adult education to have a suitable model in country . Quarterly journal of educational leadership and administration , Vol.3, No. 4 ,Pp. 9-32

     

2-Abtahi, S.H 2004 Human resources management , Tehran : Publications Research and Training Institute Department of Energy.

     

3-Ahmady , G 2004 The effect of Associate of scientific training manual –Karbrdy on educational teachers and supervisors , research project . Literacy Movement Country

     

4-Ale agha , F , 1992 . Statistics analysis of illiteracy in the region and the world , Adult education and social, economic and cultural issues , Tehran: International Institute of Adult Education methods.

     

5-Bazargan , A 2010 Educational evaluation , concepts , models and operational process , Tehran : publications samt , Fifth Edition

     

6-Kheraee, K 2005 The effect of training and retraining courses on movement literacy instructors performance, , research project . Literacy Movement Country.

     

7-Jafarian yasar , H 2004 Evaluate the effectiveness of short-term training in labor productivity in Qom province. , research project . Literacy Movement Country.

     

8-Sarmad , G 2004 Adult education and continuing education , samt publications , Tehran .

     

9-Shaebany , H 2007 Skills education: teaching methods and techniques , Tehran : samt publications.

     

10-Alipoor , H 2005 The effectiveness and efficiency of in-service training staff Literacy Movement , research project, Literacy Movement Country.

     

11-Fathi vajargah , K 2010 Planning service training for employees, Tehran : Samt publications .

     

12-Mogezi, M 2013. Review the appropriateness of educational content in-service training with the educational needs of primary school teachers in Susa city , Master's thesis, science and research University of Alborz.

     

13-Basturk , R 2012. Investigation Of Elementary School Teacher’s Perception And Expectations About In-Service Education. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education. Vol. 42, Pp. 96 -107 .

     

14-Conco , Z. P 2005. How effective is in – service Training for teachers in rural school contexts ? MPHIL Dissertation submitted to university of Pretoria .

     

15-Dewey.J 1916. Democracv and Education New York:Mac Millan.

     

16-Gautam. V, 2008. Teacher Training: Need for reform and Thinking. <http: //www.un.org.in/ JANSHALA /aprjun: / teachtrn.htm.>

     

17-Davis. P, 2006. Effectiveness of In-service Training of the Functionality ,Technical Adequacy, Computer Database on Dissertation Abstracts, Southern Illinois university.

     

18-Human Resources Development, The European Union Program me for Croatia (2013) Analysis of the existing ETTA INSETT System and assessment of the needs for in-service training of teachers. Human resource management 2020 . http://www.azoo.hr/.

     

19-Lim، S. S.،& Tan، K. h. 2005 Enhancing learning effectiveness through connectance diagrams. The Learning Organization. Vol.12, No.3, Pp. 261 -274.

     

20-Inder Fozdar, B , Kumar , L , S & Saxena , A 2007 ,In-Service Teacher Training Programmed: An Analysis of Learner Opinion on the Effectiveness of the Programmed Malaysian , Journal of Distance Education Vol. 9 , No. 2, Pp .65-87.

     

21-Knowles , M 1980. The modern practice of adult education. From pedagogy to Andragogy(2nd ed.) , Englewood cliffs, NJ: Prentice Hall/ Cambridge

     

22-Pintrich, P.R, DeGroot, E.V 1990. Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, Vol. 82,Pp. 33-40

     

23-Sim, J , Y 2011. The impact of in-service teacher training : a case study of teachers' classroom practice and perception change. Unpublished phd Dissertation . University of Warwick .

     

24-Verdier , E 1992. changing the firm through training Journal Training & Employment . Vol 9 , Pp .31-59