دیدگاه دانشجویان پرستاری ومامایی دانشگاه علوم پزشکی مازندران نسبت به شرایط یاددهی و یادگیری با استفاده از الگوی DREEM در سال 1393

نویسندگان

1 عضو هیأت علمی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی ) EDC ) ، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران

2 عضو هیأت علمی، گروه پرستاری و مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی نسیبه، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران.

چکیده

شرایط یاددهی ویادگیری ومحیط آموزشی ازنکات قابل توجه درکسب مهارت‌ها وتوانمندی های دانشجویان درطی دوران تحصیل آنها است.این مطالعه، باهدف بررسی وتعیین وضعیت موجود درمحیط های آموزشی و شرایط یاددهی و یادگیری دانشجویان پرستاری و مامایی از دیدگاه آنان دردانشگاه علوم پزشگی مازندران و با استفاده از الگوی DREEM انجام شد. . این مطالعه توصیفی مقطعی در بین 243 نفر از دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی انجام شد که به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار مطالعه پرسشنامه DREEM بود که شامل اطلاعات دموگرافیک و 50 سوال در پنج حیطه ی یادگیری، اساتید، ادراک دانشجو از توانایی علمی ، جو آموزشی و محیط اجتماعی بود. داده ها با استفاده از نرم افزار spss ( (16) مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. نتایج نشان داد جوآموزشی از دیدگاه دانشجویان در 25.51 درصد از موارد بسیار مطلوب،54.32 درصدجو اموزشی رامطلوب ارزیابی کردند.تفاوت میانگین نمره کلی وضعیت محیط آموزشی دانشگاه بین دختران وپسران، دانشجویان کارشناسی وکارشناسی ارشدوبین دانشجویان ورودی سالهای متفاوت با (p< 0.05) معنادارشد . جو آموزشی دانشگاه از نظر اکثریت دانشجویان مطلوب ارزیابی شد و دانشجویان دختر دیدگاه بهتری نسبت به محیط آموزشی دانشگاه نسبت به دانشجویان پسر داشتند. می توان با استفاده ازالگوی DREEM برای ارتقا و پیشرفت سطح علمی دانشگاه و شرایط یادگیری دانشجویان، اقدام نمود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Survey of Viewpoints of Nursing and Midwifery Students of Mazandaran University of Medical Science Toward Learning and Teaching According DREEM Pattern During 2014

نویسندگان [English]

  • Ali Morad Heidari-Gorji 1
  • Mohammad ali Heidari-Gorji 2
  • Mansoor Ranjbar 1
1 Members faculty, Education and Development Center (EDC), Mazandaran University of Medical Science, Sari, Iran.
2 Nursing and midwifery department, Nasibeh College, Mazandaran University of Medical Science, Sari, Iran
چکیده [English]

Survey of Viewpoints of Nursing and Midwifery Students of Mazandaran University of Medical Science Toward Learning and Teaching According DREEM Pattern During 2014

کلیدواژه‌ها [English]

  • Students’ Viewpoint
  • Teaching and Learning Conditions
  • DREEM Pattern
1-Azizi, F, Fazel-moghadam S 2013. Attitudes of Pharmacy Students to Educational Conditions in Mazandaran University of Medical Sciences. Journal of Mazandaran University of Medical Science, Vol. 23, No.1, Pp 2-7.[in Persian]

     

2-Bakhshi, H, Abazari, F, Bakhshialiabad ,MH 2013. Nursing students' perceptions of their educational environment based on DREEM model in an Iranian university. Malaysia Journal of Medical Science, Vol. 20, No.4, Pp 55-62.[in Persian ]

     

3-Cleary, TS 2001. Indicators of quality. Plan High Education, Vol. 29, No. 3, Pp. 19-28

     

4-Divaris, K, Barlow, PJ, Chendea, SA, et al 2008. The academic environment: the students' perspective. European Journal of Dental Education , 12(suppl 1), Pp. 120-130.

     

5-Faghani, M, Jouybari, L, Sanagoo, A 2013. The Perspectives of Students about Educational Climate of Golestan University of Medical Sciences In 2010. Journal of Golestan University of Medical Sciences. Vol. 6, No.12, Pp. 43-50.

     

6-Fallah kh.Langroudi, H, Badsar, A, Hosseini, Z, etal 2012.Validation of the Persian version of the Dundee Ready Educational Environment Measure (DREEM). Research in Medical Education. Vol. 4 , No.4, Pp.24-33.

     

7-Genn JM.(2001). Curricular, environment, climate,quality and changes in medical education: Unifying perspective. Medical Teach, Vol. 23, No. 4, Pp.337-344

     

8-Giddon, DB 2006. Why dentists should be called oral physician now. Journal of Dental Education , Vol. 70, No.2, Pp.12-24.

     

9-Guilbert, JJ 2005. Educational handbook for health personnel. Geneva: WHO publications. Pp. 23.

     

10-Henzi, D, Davis, E, Jasinevicius, R, et al 2005.Appraisal of the Dental school learning Environment: The student, views. Journal of Dental Education. Vol. 69, No.10, Pp.1137-1147.

     

11-Hutchinson, L 2003. ABC of learning and teaching: Educational environment. BMJ, Vol. 326, Pp. 810-822.

     

12-Miles, S, Leinster, S 2007. Medical student’s perceptions of their educational environment: expected versus actual perceptions. Medical Education, Vol. 41, Pp. 265-272

     

13-Pimparyon, P, McCaleer, S, Pemloa S, et al 2002. Educational environment, student approaches to learning and academic achievement in a Thai Nursing School. Medical Teaching , Vol. 22, No. 4,Pp. 359-364.

     

14-Mozafari, N, Mohammadi, M, Dadkhah B 2010. Students assessment in clinical environment from viewpoints of students in Ardabil Medical University. Proceedings of the 2th Clinical Education Seminar; Jul 5-7; Ardabil, Iran. 2010.[in Persian]

     

15-Riquelme, A, Oporto, M, Oporto, J, et al 2009. Measuring students' perceptions of the educational climate of the new curriculum at the Pontificia Universidad Católica de Chile: performance of the Spanish translation of the Dundee Ready Education Environment Measure (DREEM). Education Health (Abingdon). Vol. 22, No. 1, Pp.112.

     

16-Salimi, TS, Hahbazi, L 2000. Assessment of clinical skills of senior nursing students in ICU. Journal of Shaeed Sdoughi University of Medical Sciences Yazd , Vol. 3, No. 43, Pp. 3-6.[in Persian ]

     

17-Sanagu, A, Feghani, M, Joybari, L, etal 2013. Views of learners on learning environment based on the model DREEM in Golestan Universit. Journal of Medical Education Development. Vol. 6, No.2 ,Pp.43-50. [in Persian]

     

18-Self- Determination Theory (SDT), (2000). Learning climate Questionnaire available from: http:// www. Psych. Rochester. edu/ SDT/ measures/ auton- learn. Html.

     

19-Soltani-Arabshahi K, Kouhpayezadeh J, Sobuti B. (2008).The Educational Environment of Main Clinical Wards in Educational Hospitals Affiliated to Iran University of Medical Sciences: Learners' Viewpoints Based on DREEM Model. Iranian Journal of Medical Education , Vol. 8, No.1, Pp.43-49.[in Persian]

     

20-Tontuş HÖ 2010. DREEM; dreams of the educational environment as its effect on education result of 11 medical faculties of Turkey. Journal of Experimental and Clinical Medicine. Vol. 27, Pp.104-108.

     

21-Varma, R, Tiyagi, E, Gupta, JK 2005. Determining the quality of educational climate across multiple undergraduate teaching sites using DREEM inventory. BMS Medical Education, Vol. 59 , No.1, Pp. 8-12.