رابطه ی بین سرزندگی تحصیلی، هدف های پیشرفت و جهت گیری های انگیزشی با خودکارآمدی خلاق دانشجویان دانشگاه جندی شاپور اهواز

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده ی علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.

2 عضو هیأت علمی، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده ی علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران.

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ی سرزندگی تحصیلی، هدف های پیشرفت و جهت گیری های انگیزشی با خودکارآمدی خلاق در دانشجویان دانشگاه جندی شاپور اهواز بود. آزمودنی ها به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. جامعه ی آماری شامل 1699 نفر از دانشجویان در سال تحصیلی 1393-1394 بودند که 200 نفر از آنها بر اساس جدول کوکران انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسش نامه های خودکار آمدی خلاق (CSEQ)، پرسش نامه ی سرزندگی تحصیلی، مقیاس هدف‌های پیشرفت (AGOS) و مقیاس جهت گیری انگیزشی بودند. در پژوهش حاضر پایایی پرسش نامه های مذکور با استفاده از روش آلفای کرونباخ به ترتیب: 66/0، 79/0، 72/0 و 67/. می باشد. جهت بررسی آزمون روابط بین متغیرها ازSpss-16 استفاده شد. نتایج نشان داد که بین هدف تبحرگرا، هدف عملکردگرا، انگیزش درونی، انگیزش بیرونی و سرزندگی تحصیلی با خودکارآمدی خلاق رابطه ای معنادار وجود دارد. در ضمن نتایج نشان داد که هدف تبحرگرا، هدف عملکردگرا، انگیزش درونی، انگیزش بیرونی و سرزندگی تحصیلی می تواند به عنوان یک عامل در تعیین خودکارآمدی خلاق در نظر گرفته شود. هم چنین، نتایج تحلیل رگرسیون به روش ورود هم زمان نشان داد که متغیرهای پیش بین 41 درصد از خودکارآمدی خلاق را تبیین می‌کند. در نتیجه می توان گفت که سرزندگی تحصیلی، هدف های پیشرفت و جهت گیری های انگیزشی تا حدودی پیش بینی کننده ی خودکارآمدی خلاق هستند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Examination of Relationship between Academic Buoyancy, Goals Achievement and Motivational Orientations with Creative Self-efficacy among Students in Ahvaz Jondishapur University of Medical Sciences

نویسندگان [English]

  • Hamid Faramarzi 1
  • Ali reza hajiyakhchali 2
  • Manijeh Shehni yailagh 2
1 M.A. Student, Department of Educational Science and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.
2 Faculty Member, Department of Educational Psychology, School of Psychology and Educational Sciences, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.
چکیده [English]

The aim of this research was to determine the relationship between academic buoyancy, goals achievement and motivational orientations with Creative self-efficacy. Subjects were selected through simple random sampling; the research statistical population included 1699 students of Ahvaz university of Medical sciences, but only those 200 individuals were selected by using Cochran table. And also data were collected by using questionnaire of academic buoyancy; goals achievement scales (AGOS), motivational orientations scales and Creative self-efficacy (CSEQ) using regression analysis. In this study, the reliability of that questionnaire was calculated by Cronbach's alpha as 0/66, 0/79, 0/72 and 0/67%, respectively; moreover, SPSS version 16 was used to investigate the relationship between variables. After data analysis, the results showed that there was a significant relationship between mastery approach goals, performance approach goals, intrinsic motivation, extrinsic motivation and academic buoyancy with Creative self-efficacy. Meanwhile the result also indicated that motivational orientations can be identified as a factor to be considered at academic buoyancy. Moreover, the results of regression analysis with simultaneously entry method showed predicting variables have the ability to explain 41from Creative self-efficacy.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Academic Buoyancy
  • Goals Achievement
  • Motivational Orientations
  • Creative Self
  • Efficacy

Bandura, A, Schunk, DH 1981, Cultivating competence, self-efficacy, and intrinsic interest through proximal self-motivation, Journal of personality and social psychology, Vol. 41, No.3, Pp. 586 – 598.
Beghtto, RA 2006, Creative self-efficacy: Correlates in middle and secondary students, Creativity Research Journal, Vol. 18, No.1, Pp.447 – 457.
Brophy, J 1986, on motivation students. Journal of Learning and individual differences, Vol. 21, No.2, Pp.201 – 245.
Dickhauser, C, Buch, SR, Dickhauser, O 2011, Achievement after failure: The role of achievement goals and negative self-related thoughts, Learning and instruction, Vol. 21, No.4, Pp.152 – 162.
Elliot, AJ, Mcgregor, H 2011, A achievement goal frame work, Journal of personality and social psychology, Vol. 80, No.3, Pp.501–519.
Guilford, JP 1950, Creativity American psychologist, Vol. 5, No.9, Pp.444 – 454.
James, LR, James, LA, Ashe, DK 1990, The meaning of organizations: The role of cognition and values. In B. Schneider (Ed), Organizational climate and culture, Vol. 21, No.3, Pp.40 – 48.
Luo, W, Hogman, D, Paris, SG 2011, Predicting Singapore student’s achievement goal in their English study: self-construal and class room goal structure, Journal of Learning and individual differences, Vol. 7, No.2, Pp.1 – 10.
Martin, AJ, Marsh, HW 2008, Academic buoyancy: Towards an understanding of students’ everyday academic resilience, Journal of School Psychology, Vol. 46, No.1, Pp.53 – 83.
Midgley, C, Kaplan, A, Middleton, ML 1950, the development and validation of scales assessing student achievement goal orientation, Contemporary educational psychology, Vol. 23, No.2, Pp.113 – 131.
Niemiec, CP, Lynch, MF, Vansteenkiste, MJ 2006, the antecedents and consequences of autonomous after regulation for college: A self-determination theory perspective on socialization, Journal of adolescence, Vol. 29, No.2, Pp.461 – 775.
Ryan, R, Deci, EI 2000a, Self –determination theory and facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being, American psychologist, Vol. 55, No.2, Pp.58 – 70.
Ryan, R, Deci, EI 2000b, Intrinsic and extrinsic motivation: classic Definition and new direction, Journal of Contemporary educational psychology, Vol. 25, No.1, Pp.54 – 67.
Tierney, P, Farmer, SMF 2002, Creative self-efficacy: Its potential antecedents and relationship to creative performance, Academy of management Journal, Vol. 5, No.4, Pp.113 – 148.
Vallerand, RJ, Pelletier, LG, Blais, MR 2010, The Academic motivation scale: A measure intrinsic, extrinsic and a motivation in education, Academy of management Journal, Vol. 55, No.7, Pp.101 –110.
Walls, TA, Little, TD 2005, Relations among personal agency, motivation, and school adjustment in adolescence, Journal of educational psychology, Vol. 14, No.1, Pp.23 –31.