بررسی میزان سواد حریم خصوصی برخط دانشجویان دانشگاه رازی

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجو، کارشناس ارشد، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.

2 عضو هیأت علمی، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.

3 عضو هیأت علمی،گروه جامعه‌شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.

چکیده

هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین میزان سواد حریم خصوصی برخط دانشجویان دانشگاه رازی و رابطه آن با ویژگی‎های فردی است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و به روش پیمایشی انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش شامل 11268 دانشجویان دانشگاه رازی در سال تحصیلی 99-98 است. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان، 372 نفر  و به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای تعیین شد. برای گردآوری داده‌های پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته سواد حریم خصوصی برخط با 4 مؤلفه‌ (آگاهی از عملکرد ارائه‌دهندگان خدمات برخط، آگاهی از جنبه‌های فنّی، آگاهی از قوانین و آگاهی از راهکارهای کنترل فردی) استفاده شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ مقدار (873/0) به دست آمد. جهت تجزیه و تحلیل یافته‌ها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. یافته‎ها حاکی از آن است که سطح سواد حریم خصوصی برخط دانشجویان کمتر از مقدار متوسط است. بیشترین مقدار به مؤلفه «مهارت‌های اجتماعی» و کمترین مقدار به مؤلفه «آگاهی از قوانین حفاظت از اطلاعات» تعلق دارد. همچنین مقطع تحصیلی و سابقه استفاده از اینترنت با سواد حریم خصوصی برخط ارتباط معناداری دارند و افراد با تحصیلات بیشتر و سابقه طولانی‎تر در استفاده از اینترنت سواد بیشتری دارند. اما بین جنسیت، سن و مدت زمان استفاده از اینترنت و سواد حریم خصوصی برخط ارتباط معناداری وجود ندارند. با توجه به اهمیت افزایش سواد حریم خصوصی برخط در جهت حفظ حریم خصوصی در اینترنت، باید آموزش و اقدامات لازم در جهت ارتقای سواد حریم خصوصی برخط دانشجویان صورت گیرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Survey on Online Privacy Literacy Level of Razi University Students

نویسندگان [English]

  • Zohre Azizi 1
  • Saleh Rahimi 2
  • Vakil Ahmadi 3
1 M.Sc. Student, Department of Information Science and Knowledge Studies, Faculty of Social Sciences, Razi University, Kermanshah, Iran.
2 Faculty member, Department of Information Science and Knowledge Studies, Faculty of Social Sciences, Razi University, Kermanshah, Iran.
3 Faculty member, Department of Sociology, Faculty of Social Sciences, Razi University, Kermanshah, Iran
چکیده [English]

The purpose of this study was to determine the level of Online Privacy Literacy (OPL) of students in Razi University and its relationship with individual characteristics. The present study was an applied and survey method and also the statistical population of this study included 11268 of Razi University students in the academic year 99-98. The sample size was 372 members using Morgan table and stratified random sampling method. Hence, a researcher-made online privacy literacy questionnaire with 4 components (knowledge of online service providers, knowledge of technical aspects, awareness of rules, and awareness of personal control strategies) was used to collect the research data. Then, the reliability of the questionnaire was calculated using Cronbach's alpha (0.873). Moreover, descriptive and inferential statistics were used to analyze the findings. The findings indicated that the level of online literacy of students was seen under the average level. The highest value was belonged to the component of "social skills" and the lowest to the "awareness of data protection laws". Also, educational level and experience of internet use were significantly associated with online privacy, and more educated, and long-term individuals were more likely to use the Internet.  However, there was no significant relationship between gender, age, and duration of Internet use and online privacy. Considering the importance of increasing online privacy literacy in order to maintain internet privacy, therefore, necessary training and measures should be considered to promote online privacy.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Online privacy literacy (OPL)
  • Internet
  • Razi University Students
Bartsch, M. & Dienlin, T. 2016. Control your Facebook: An analysis of online privacy literacy. Computers in Human Behavior, Vol. 56, Pp. 147-154.
Boerman, S.C.; Kruikemeier, S. & Zuiderveen Borgesius, F.J. 2018. Exploring Motivations for Online Privacy Protection Behavior: Insights from Panel Data. Communication Research, manuscript accepted for publication, Pp. 1-25.
Debatin, B. 2011. Ethics, privacy, and self-restraint in social networking. In S. Trepte & L. Reinecke (Eds.), Privacy online (pp. 47–60). Berlin, Germany: Springer.
Fakhar, F. 2016. Protecting privacy in social networks. Tehran: Bells Press. (in Persian)
Kezer, M., Sevi, B., Cemalcilar, Z., & Baruh, L. 2016. Age differences in privacy attitudes, literacy and privacy management on Facebook. Cyberpsychology. Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, Vol. 10, No. 1.
Khoshparahar, M. H. & Mohammadpour, S. 2017. The Role of Using Telegram and WhatsApp Social Networks on Users' Privacy. Social Research, 9(36), 19-23. (in Persian)
Lewis, K., Kaufman, J., & Christakis, N. 2008. The taste for privacy: An analysis of college student privacy settings in an online social network. Journal of Computer-Mediated Communication, Vol. 14(1), Pp. 79–100.
Litt, E. 2013. Understanding social network site users' privacy tool use. Computers in Human Behavior, Vol. 29, No. 4, Pp. 1649–1656.
Manafi, S. & Rezayatpour, Z. 1397. Privacy on social networks. Tehran: New Etrat.  (in Persian)
Park, Y.J. 2013. Digital literacy and privacy behavior online. Communication Research, 40 (2), Pp. 215-236.
Park, Y.J. 2015. Do men and women differ in privacyGendered privacy and (in) equality in the internet. Computers in Human Behavior, Vol. 50, No. 1, Pp. 252–258.
Rabiei, A. & Mohammadzadeh Yazd, F. 2013. Cybersecurity information, the impact of the Internet on social communities. Journal of Social Cultural Strategy, Vol. 2, No. 6, Pp. 60-43. (in Persian)
Rotman, D. 2009. Are you looking at me? Social media and privacy literacy. Poster presented at the iConference, Chapel Hill, NC. February 8–11.
Siasirad, F. & Bichranloo, A. 2016. Patterns of Using Online Privacy Literacy Strategies; a Case Study of Instagram Girl Users. Iranian Cultural Research Quarterly, Vol. 10, No. 3, Pp. 151-12. (in Persian)
Trepte, S.; Teutsch, D.; Masur, P.K.; Eicher, C.; Fischer, M.; Hennhöfer, A. & Lind, F. 2015. Do people know about privacy and data protection strategies? Towards the ‘online privacy literacy scale’ (OPLIS). In Gutwirth, S., Leenes, R.and de Hert, P. (Eds), Reforming European Data Protection Law, Springer, Dordrecht. Pp. 333-365.
Van den Broeck, E., Poels, K., & Walrave, M. 2015. Older and wiser? Facebook use, privacy concern, and privacy protection in the life stages of emerging, young, and middle adulthood. Social Media + Society, Vol.1, No. 2, Pp. 1-11.
Veghes, C.; Orzan, M.; Acatrinei, C. & Dugulan, D. 2012. Privacy literacy: what is and how it can be measured?  Annales Universitatis Apulensis Series Oeconomica, Vol. 14, No. 2, Pp. 704 – 712.
Weinberger, M.; Bouhnik, D., & Zhitomirsky-Geffet, M. 2017. Factors affecting students’ privacy paradox and privacy protection behavior. Open Information Science, Vol. 1, No. 1, Pp. 1-18.
Weinberger, M.; Zhitomirsky-Geffet, M. & Bouhnik, D. 2017. Factors affecting users’ online privacy literacy among students in Israel. Online Information Review, Vol. 41, No. 5, Pp. 655-671.
Wissinger, C.L. 2017. Privacy literacy: From theory to practice. Communications inInformation Literacy, Vol. 11, No. 2, Pp. 378-389.