مدل مدیریت استعداد برای اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزش عالی ، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.

2 عضو هیأت علمی، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران.

3 عضو هیأت علمی، گروه مدیریت آموزشی ، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.

چکیده

هدف پژوهش حاضر ارائه ی مدل مدیریت استعداد برای اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران بود. روش پژوهش ازنظر هدف کاربردی واز نوع داده ترکیبی (کمی و کیفی) بود.جامعه آماری بخش کیفی پژوهش شامل خبرگان هیات علمی دردانشگاه های آزاد اسلامی استان مازندران بودکه با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند 10 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شد. گروه دوم از جامعه آماری پژوهش شامل تمامی اعضای هیات علمی در دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران به تعداد 1603 نفر که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه‌ای و فرمول کوکران 310 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. برای تحلیل داده های کیفی پژوهش از روش تحلیل محتوا استفاده گردید. در بخش کمی نیز با توجه به سوال های پژوهش از روش های آماری توصیفی (میانگین، انحراف معیار، جدول توزیع فراوانی و نمودار ) و در آمار استنباطی (مدل سازی معادلات ساختاری، تحلیل عامل اکتشافی، ماتریس همبستگی وt-value ) با استفاده از نرم افزارهای spss  وlisrel استفاده شد. نتایج نشان داد که مولفه های مدیریت استعداد دانشگاه. عامل نگه‌داری و جانشینی کردن، عامل سیستم جبران خدم ، عامل توانمند سازی، عامل برند استخدامی، عامل ابزار و منابع  با توجه به مولفه های پژوهش، مدلی ارائه شد که برازش مطلوب داشت. بنابراین مدل پیشنهادی مدیریت استعداد دانشگاه (با عامل های عامل نگه‌داری و جانشینی کردن، عامل سیستم جبران خدمت، عامل توانمند سازی، عامل برند استخدامی، عامل ابزار و منابع  با توجه به مولفه های پژوهش) پیش بین مناسبی برای مدیریت استعداد در این دانشگاه معرفی می گردد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Talent Management Model for Faculty Members of Islamic Azad University of Mazandaran Province

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Yaghobi hasan kala 1
  • Abdolah Aliesmaili 2
  • Vahid Fallah 3
1 PhD Student, Department of Higher Education Management, Islamic Azad University, Sari, Iran
2 Faculty Member, Department of Educational Management, Islamic Azad University, Babol , Iran.
3 Faculty Member, Department of Educational Management, Islamic Azad University, Sari, Iran.
چکیده [English]

The purpose of this study was to present a model of talent management for faculty members at Islamic Azad University of Mazandaran province. The research method was applied in terms of purpose  as well as a combination of qualitative and quantitative data. The qualitative statistical population of the study consisted of faculty members in Islamic Azad University of Mazandaran province that were selected by purposeful sampling method. The second group of the study population included all 1603 faculty members in Islamic Azad University of Mazandaran province were participated by stratified random sampling method, and based on Cochran formula, 310 members were chosed as sample size. In addition, content analysis was used to analyze the qualitative data of the study.. In quantitative part, moreover,according to the research questions, descriptive statistical methods (mean, standard deviation, frequency distribution table and graph), and in terms of inferential statistics (structural equation modeling, exploratory factor analysis, correlation matrix and t-value) and also Spss and lisrel software were  employed After anlysis, the results showed that the components of university talent management, Maintenance and replacement factor, factor of service compensation system, empowerment factor, recruitment brand factor, tool and resource factor according to the research components provided a model that was desirable. Therefore, the proposed model of university talent management (with  maintenance and replacement factors, compensation system factor, empowerment factor, recruitment brand factor, tool factor and resources according to research components) was a good predictor for talent management in this university.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Talent Management
  • Talent Maintenance
  • Talent attraction
  • university
Armstrong M 2006. Opreration Management: Key Strategies and Action Learning. Tehran: Tehran University Publication.
Bradley P A 2016. Talent management for universities. AUSTRALIAN UNIVERSITIES’ REVIEW. Vol. 58, No. 1, Pp. 13-19.
Collings D G, Scullion H, Vaiman V 2015. Talent management: Progress and prospects. Human Resource Management Review, Vol. 25, No. 3, Pp. 233-235.
Dehghan A 2014. Prioritizing Factors Influencing Talent Management at Tehran University. University of Tehran. Faculty of Management. Master thesis. [in Persian].
Drew GM 2006. Balancing academic advancement with business effectiveness? The dual role for senior university leaders. International Journal of Knowledge, Culture and Change Management. Vol. 6, Pp. 117-125.
 
Gallardo-Gallardo E, Nijs S, Dries N, et all 2015. Towards an understanding of talent management as a phenomenon-driven field using bibliometric and content analysis. Human Resource Management Review, Vol. 25, No. 3, Pp. 264-279.
Goleman D 2013. The focused leader. Harvard Business Review, Vol. 91. No. 12, Pp. 50-60.
Krishnan  T N,  Scullion  H 2017. Talent management and dynamic view of talent in small and medium enterprises. Human Resource Management Review. Vol. 27, No. 3, Pp. 431-441.
Lewis R E, Heckman R J 2006. Talent management: A critical review. Human Resource Management Review. Vol. 16, No. 2, Pp. 139-154.
Mateso E E P 2010. Understanding succession planning and manage ment efforts at Midwestern university. (Doctoral dissertation).
Phillips R,  Roper O 2009 . A framework for talent management in real estate: Emerald Group, Journal of Corporate Real Estate. Vol. 11, No. 1, Pp. 7-16.
Pirzad A 2016. Designing and Explaining a Talent Management System Model at University. Ministry of Science, Research and Technology. University of Lorestan. Faculty of Management and Economics. Doctoral dissertation. [In Persian].
Salau O Osibanjo A, Adeniji A, et all 2018 . Data regarding talent management practices and innovation performance of academic staff in a technology-driven private university. Data in Brief. Vol. 19. Pp. 1040-1045.
Schiemann W A 2014. From talent management to talent optimization. Journal of World Business. Vol. 49, No. 2, Pp. 281-288.
 
Valinia H 2015. Investigating the Relationship between Talent Management and Improving the Performance of Teachers at Farhangian University in Mazandaran Province. Master thesis. Amol Higher Education Institute (non-governmental - non-profit). Faculty of Humanities and Social Sciences. [in Persian]
Zeinuddin Bidmaki Z , Adli F, Vaziri M 2013. Comparison of the current status of surrogacy and talent management with its desirable status in higher education. Journal of Research and Planning in Higher Education. No. 72, Pp. 72-51. [in Persian].